cover Når jeg er hos deg

Når jeg er hos deg er en roman i stort alvor, skrevet med overskudd og vilje til å komme under huden på personene og langt under familiehistorienes overflateløgner. Det er en bok full av død og glemsel og mange slags fall, men også en bok om trøst og glede. Den krydres av mange strålende småfortellinger og spenstige innfall … Når jeg er hos deg er en roman man skal unne seg å lese!

— HANS H. SKEI, AFTENPOSTEN
skrevet

Når jeg er hos deg


Stella faller fra taket av en bygård på Frogner Plass i Oslo. Snublet hun, ble hun dyttet eller tok hun spranget selv? Når jeg er hos deg er en humoristisk og mørk roman, en skimrende studie i hengivelse, kjærlighet, høydeskrekk og svimlende ensomhet.

Anmeldelser



Editions

Skrevet om Når jeg er hos deg

Når jeg er hos deg er en roman i stort alvor, skrevet med overskudd og vilje til å komme under huden på personene og langt under familiehistorienes overflateløgner. Det er en bok full av død og glemsel og mange slags fall, men også en bok om trøst og glede. Den krydres av mange strålende småfortellinger og spenstige innfall … Når jeg er hos deg er en roman man skal unne seg å lese!

— HANS H. SKEI, AFTENPOSTEN

Et dristig og nydelig gjennomført litterært prosjekt. Det er bare å fastlå at Linn Ullmann er forfatter. Hun var ikke et stjerneskudd. Hun hadde mer i ermet … det er en imponerende bredde og fyldighet som preget Når jeg er hos deg … Ullmann viser med denne romanen at hun har en overbevisende litterær språkfølelse … en nytelse å lese … Ordvalget er presist, elegant og noen ganger forfriskende uvørent. Konklusjonen må bli: bestått med glans

— TURID LARSEN, DAGSAVISEN

Linn Ullmann er en formidabel forteller, som makter å kombinere denne historien som er full av tilværelsens skygge, med et humoristisk skjær hvor tragediens balanseres uten at det blir påtatt – av en befriende komikk

— MICHAEL EIGTVED, BERLINGSKE TIDENDE (Danmak)

Ullmann er suveren

— KAMILLA LÖFSTRÖM KRISTENSEN, EXTRA BLADET (Danmark)

en kompleks og fantastisk fortelling som holder intensiteten både i sin beskrivelse av hverdagsobservasjoner og i sine abstraksjoner. Det virker som om forfatteren har uhindret adgang til alle livets mysterier og dertil mot til å fortelle om dem. Den usedvanlige kombinasjonen av et språklig talent, en imponerende tankekraft og et varmt hjerte hos forfatteren må kunne begeistre mange lesere

— LOUISE PUCK HANSEN, KRISTELIG DAGBLAD (Danmark)

Ullmann forteller neddempet, intenst og poetisk, samtidig med at hun innhyller en umiddelbar gjenkjennelig verden i et forunderlig skjær … En roman, som både fascinerer og drar. Og blir sittende i sinnet som en vemodig klang lenge etter endt lesning

— SOLVEIG GADE, MORGENAVISEN JYLLANDSPOSTEN (Danmark)

Med sikker hånd tegner Linn Ullmann et fint, indirekte kvinneportrett, som rammer et kvinnelig felt mellom begeistringen og den svimlende utsikt til avgrunnen. Hun fanger styrken i sårbarheden

— EVA POHL, BERLINGSKE TIDENDE (Danmark)

Etter braksuksessen med debutboken hadde Linn Ullmann lett kunnet blitt rammet av forventningenes paralysi. 150 000 svensker skal ha skaffet seg Før du sovner. Omslagsfliken på den nye boken siterer hva selveste New York Times sa om den forrige – ‘et sansevart og lysende verk’. Jeg synes faktisk den nya er bedre. Bedre fordi den er mer interessant komponert, mer syngende i tempo og stil, mer intensiv i sine privatheter … Den er skrevet med finesserikt driv og med vakker musikalitet

— OLE HESSLER, DAGENS NYHETER (Sverige)

Når jeg er hos deg er en melankolsk, høylitterær roman om menneskets uutslukkelige lengsel etter nærhet og kjærlighet

— KIRSTEN SCHMIDT, HAMBURGER MORGENPOST (Tyskland)

Etter debutromanen Før du sovner har den 36 år gamle litteraturkritikeren … med Når jeg er hos deg på ny lykkes med en bok om lengsler, drømmer og livets absurditeter. Ganske enkelt vakker

— CAROLINE FRIES, SÜDDEUTSCHE ZEITUNG (Tyskland)

Betingelsesløs, vergeløs og grunnleggende motsigelsesfylt … Ikke siden Beckett har tausheten vært så virkningsfullt anvendt

— NICOLA BARDOLA, BUCHMARKT (Tyskland)

en meget litterær bok med svært mange lag

— DEUTSCHLANDFUNK (Tyskland)

hennes talent er like unikt som forbløffende. Hennes først roman Før du sovner, ble møtt med internasjonalt bifall. Den andre romanen, som så ofte er forfatterens snubletråd, bekrefter at Ullmann er en forfatter med empati og eleganse.

— CAMERON WOODHEAD, THE AGE (Australia)

Ullmann er en fremragende forfatter, sammensatt, intelligent og samvittighetsfull. Privatlivets drama, og dramaet her og nå, vil stadig trenge stemmer som hennes

— RACHEL CUSK, DAILY TELEGRAPH (Storbritannia)

Ullmanns grep på sine personers tvetydige natur og hennes forståelse for deres bakgrunn er beundringsverdig sterk. Den styrende metaforen for fallet, og for fortetningen i disse to sekundene er både poetisk og intellektuelt tilfredsstillende … hun har et skarpt øre og blikk, et skarpt sinn, som bare er hennes eget.

— PAUL BINDING, THE INDEPENDENT (Storbritannia)

Ullmann besitter en mesterlig språklig presisjon, fanger en enorm detaljrikdom i en enkel setning.

— EMMA PERRY, TIME OUT (Storbritannia)

en intelligent og klok bok som i høyeste grad er leseverdig.

— JAMES SMART, SUNDAY HERALD (Storbritannia)

Selv om Ullmann … ofte lar fortellingen springe av gårde som et barn på ville veier, har hun en urokkelig overbevisning om at sidesporene er avgjørende for målet. Hun har et særskilt talent for å veve de banale detaljene i kjærlighet, karriere og familie sammen med drømmenes og gjenferdenes mystiske verden til ett sømløst stoff. Hvis hun sporer av over flere sider for å fortelle den triste historien om det korte livet til bestefaren til Stellas ektemann, eller ødsler en ekstravagant mengde plass på de sorgfylte minnene til hennes eldre venn Axel, bidrar det bare til å berike fortellingens hypnotiske tiltrekning og øker leserens iver etter å vende tilbake til Stella og ta del i gåten omkring hennes endelige fall.

— MARY ELIZABETH WILLIAMS, THE NEW YORK TIMES BOOK REVIEW (USA)

direkte magisk i sin billedrikdom … Ullmanns prosa er knapp, men ikke tørr, sober, men ikke uten humor … Bildet av Stella som faller … etter som romanen folder og utfolder seg, er et bilde som ikke forsvinner så lett.

— JULES VERDONE, THE BOSTON GLOBE (USA)

Utsøkt skrevet … en urovekkende utforskning av hvordan kjærligheten like gjerne kan være en linedans som det å balansere på kanten av et hustak, med et desperat håp om å unnslippe et uunngåelig fall.

— CAROLINE LEAVITT, THE WASHINGTON POST BOOK WORLD (USA)

fra debutromanen Før du sovner til den merkelige og fantastiske oppfølgeren Når jeg er hos deg har Ullmann ubesværet etablert seg som en distinkt litterær stemme … helt særegent

— ELLE (USA)

Ullmann … har en spesiell evne til å avdekke rike, usedvanlige detaljer som gir denne gripende historien et pust av svart humor

— CONNIE OGLE, THE MIAMI HERALD (USA)

uforglemmelig, elegisk … En svært merkelig fortelling som kunne ha blitt uutholdelig pretensiøs – men den er finurlig og lett nok til at den fungerer og skaper akkurat den rette atmosfæren av forutanelse og sorg.

— KIRKUS REVIEW (USA)

Ullmanns prosa flyter som musikk og karakterene forblir gåtefulle

— TONY DUSHANE, SF STATION (USA)

Vidunderlig annerledes … Ullmann kombinerer skandinavisk klarsyn med leken prosa … resultatet er egenartet og vellykket … belønningen er en følelsesladet og lagvis fortelling om det udefinerbare i sannheten

— PUBLISHERS WEEKLY (USA)

En kald fortelling om barn som vokser opp for fort og voksne som ikke vokser opp i det hele tatt. Dette verket vil appellere til de som kan godta fraværet av en eneste sympatisk karakter.

— LIBRARY JOURNAL (USA)

Underlig, fengslende … Ullmanns blikk på denne tross alt ganske tradisjonelle familien er teatralsk, og hver eneste scene fylles med tegn. Til slutt blir Stella og hennes død likevel stående som en uløst gåte.

— ROBERT JOHNSIN, BOOKLIST (USA)

Surrealistisk … i 1920-betydningen av ordet: et kunstverk som visker ut grensene mellom verdslig virkelighet og virkeligheten i fantasier og drømmer … Ullmann skiller seg ut med sin humor … smarte prosa og frekke holdning

— MICHAEL HARRIS, LOS ANGELES TIMES BOOK REVIEW (USA)

Utsøkt … Atmosfære og stramt regissert tempo gjør dette til et bitende kaldt øyeblikk av en leseropplevelse, med en kulde som varer lengre enn en skandinavisk vinter

— ENTERTAINMENT WEEKLY (USA)