cover Et velsignet barn, roman

Ullmann utmerker seg like mye som satiriker og psykolog. Hun tegner et bitende morsomt bilde av middelklasse-Oslo … Ullmann maner fram den ‘lille sta øya’ på en vidunderlig måte … bærer et svakt ekko av Virginia Woolfs Til fyret … Først gripende, så foruroligende, noen ganger bittert komisk, har Et velsignet barn en oppkvikkende oppriktighet og klarhet i sitt grep om familie, tid og sted.

— INDEPENDENT ON SUNDAY (STORBRITANNIA)
skrevet

Et velsignet barn, roman


Sommeren 1979 skjer det noe forferdelig på den vakre og værbitte øya Hammarsö i Østersjøen. Hvert år har halvsøstrene Erika, Laura og Molly tilbrakt sommeren her hos sin temperamentsfulle far, Isak Lövenstad. De tre unge jentene inngår skiftende og uforutsigbare allianser med andre sommergjester, blant annet med Ragnar, gutten som alltid løper og som på merkelig vis trekkes mot Isak.

Ingen tar på seg skylden for det som hender denne sommeren, og det skal gå mer enn tjuefem år før søstrene vender tilbake til øya, denne gangen for å besøke sin gamle far.

Et velsignet barn utspiller seg i spenningsfeltene mellom skyld og forsoning, mellom erindring og glemsel, og er en roman med kraftige understrømmer av rå sensualisme og vold. Individuelle livsløp virvles sammen til skjøre fellesskap der nesten hvem som helst kan falle utenfor, bli utstøtt og forfulgt. Et velsignet barn er en rik skildring av tre kvinners liv, og samtidig et sjeldent vakkert farsportrett – både nådeløst og ømt. Linn Ullmann skriver med assosiasjonskraft og dristighet, drevet fram av et sterkt fortellertemperament og et skarpt blikk for det utsatte og forsvarløse.

Et Velsignet barn ble nominert til Brageprisen 2005 for beste roman. Av avisen The Independent ble den i 2008 kåret til beste oversatte roman, og året etter ble romanen nominert til The Independent Foreign Fiction Prize og til The International IMPAC Dublin Literary Award i Storbritannia.

Anmeldelser



Skrevet om Et velsignet barn, roman

Ullmann har en strålende evne til å skildre barndom … Ullmann vil at vi skal være tålmodige slik hun er tålmodig, og det er verdt det; for dette er fullendt skriving

— THE GUARDIAN (STORBRITANNIA)

Ullmann utmerker seg like mye som satiriker og psykolog. Hun tegner et bitende morsomt bilde av middelklasse-Oslo … Ullmann maner fram den ‘lille sta øya’ på en vidunderlig måte … bærer et svakt ekko av Virginia Woolfs Til fyret … Først gripende, så foruroligende, noen ganger bittert komisk, har Et velsignet barn en oppkvikkende oppriktighet og klarhet i sitt grep om familie, tid og sted.

— INDEPENDENT ON SUNDAY (STORBRITANNIA)

‘I denne rikeste av hennes fire fremragende romaner’ og at historien er ‘gjengitt med formidable kontrapunktiske narrative evner … Et velsignet barn viser Ullmanns evne til å hevde fantasiens uforgjengelighet’

— TIMES LITERARY SUPPLEMENT (STORBRITANNIA)

Med klinisk presisjon fletter Ullmann inn detaljer fra hver søsters liv i de mellomliggende årene med levende tilbakeblikk på deres barndoms somre. Samtidig opprettholder hun en mesterlig spenning, hennes sparsomme prosa avslører kjølig serien av hendelser som leder opp til den ‘mørke hemmeligheten’ som er hjertet i romanen … dette er dyktig håndverk og overbevisende lesning.

— TIME OUT LONDON (STORBRITANNIA)

Ullmanns fortelling er uforutsigbar … og alt er gjort med et sterkt forfattersyn og perfekt kontroll … En rik, kontinuerlig skiftende lapskaus av relasjoner gir denne romanen dens dybde og kraft. På Hammarsö er jentenes vennskap med de andre barna … briljant og overbevisende skildret.

— LITERARY REVIEW (STORBRITANNIA)

Editors Choice

— New York Times (USA)

observasjonene av tenåringslivet er eksepsjonelle

— PUBLISHERS WEEKLY (USA)

En roman med en rå skjønnhet som lar moralske spørsmål være pirrende åpne

— KIRKUS REVIEW (USA)

Linn Ullmann er blendende, og hendes grep om eksistensielle emner sensasjonelt … Spør meg om ondskapens vesen, og jeg vil svare: »Les Et velsignet barn. Den er skrevet av en stor kunstner.

— HENRIETTE BACHER LIND, JYLLANDS-POSTEN (Danmark)

Dyster og smukk erindringssymfoni … Et velsignet barn er en lysende erindringsroman om ondskap og skyld og tre halvsøstres lengsel etter deres far. Med den blander Linn Ullmann seg i et internasjonalt kor av mesterlige stemmer … Med en understrøm av smerte og skyld samler det hele seg til en fremragende symfoni, som elegant når opp på Virginia Woolfs kompositoriske høyder. Samtidig anslås temaer fra en del av vestlig og nordisk kulturs fortellinger om menneskesinnets kompleksitet: En mer dempet versjon av kjærlighetshistorien i Stormfulle høyder, det monstrøse i Fluenes herre, unges oppdagelse av seksualiteten i Rifbjergs tidlige noveller, men med pikene i hovedrollene og i et aggressivt maktspill med hverandre. Og sist, men ikke minst utfolder seg her et uforløst kvinnelig faderoppgjør, som har mange avskygninger i verdenslitteraturen. Linn Ullmann anslår sinnets dypeste strenger, så man rystes og jubler.

— IDE HEJLSKOV, BERLINGSKE TIDENDE (Danmark)

Linn Ullmann har skrevet en intens roman om skyld og svik, full av mettede sommerminner og grusomme hendelser … Linn Ullmann fører oss med sikker hånd gjennom mettede sommerminner med stor sans for barnets detailjopplevelse … Uhyre intens … Romanen er blant mye annet en rystende skildring av barns grusomhet- innimellom kommer man rent ut til å tenke på Goldings Fluenes herre … Linn Ullmann mestrer mange tonefall. De tette sansninger i scenene kontrasteres med fugleperspektivet, når hun i stor høyde overflyver øya og viser oss den gudsglemte plett. Romanen er uhyre intens, og den er, hva man med en anmelderklisjé pleier å kalde uavrystelig. I dette tilfelle er uttrykket på sin plass

— MAY SCHACK, POLITIKEN (Danmark)

Ullmann er fantastisk og skremmende i sin skildring av hvor kvelende og forkjært det kan føles for barn når foreldre som normalt er åndsfraværende og eksentriske plutselig setter seg fore å være nærværende og kjærlige … Ullmanns grep om tingene er svingende, men hun rammer den kombinasjon av frastøting og tiltrekning, den følelsen av nødvendighet og samtidig begrensning som mange nærer i forhold til familierelasjoner med meget stor og meningsgivende presisjon … Tonen er også fengslende

— CHRISTA LEVE POULSEN, BØRSEN (Danmark)

Linn Ullmanns beste roman … En velsignet roman. Linn Ullmann har aldri skrevet bedre … For med sin helt særegne, stemningsmettede tablåstil, sine fint underspilte dialoger og handlingsganger, den fryktløse omgang med tunge tematikker og det slående bildespråk, hvor en stemme for eksempel er »trillende glad og lett som et langt rosa silkebånd før det ble målt, klippet av og sydd på en sko« står Linn Ullmann så avgjort i gjeld til den symboltunge, nordskandinaviske fortellekunst, når den er best. Men samtidig står hun uomtvistelig helt på egne ben. Det er dét som er så fett ved å lese henne: hun er helt distinkt sin egen … Det skal dog ikke hindre meg i å utrope Linn Ullmann til en overordentlig fremragende forfatter og Et velsignet barn til hennes hittil mest helstøpte roman. Jeg kan kun ønske alle riktig god fornøyelse. Både med Et velsignet barn og med Ullmanns øvrige forfatterskap.

— LEONORA CHRISTINA SKOV, WEEKENDAVISEN (Danmark)

Linn Ullmanns nye roman Et velsignet barn er et av høydepunktene i vårens boksesong. Beretningen om tre søstre, en karismatisk far og en skjebnesvanger hendelse i fortiden er en vellykket og tankevekkende leseopplevelse fra en av Skandinavias beste forfattere … en suveren roman … Tre søstre, en karismatisk far og en grusom hendelse i fortiden. Det er ingrediensene i Linn Ullmanns nye roman Et velsignet barn. En suveren fortelling hvor Ullmann med stor teknisk kunnen forteller en klassisk historie om barndommens innflytelse på voksenlivet … Ullmann er en stor stilist og Et velsignet barn hennes mest ambisiøse roman til dato. Shakespeare og Virginia Woolf må ha inspirert henne underveis … og ekkoer av Woolfs Fyret høres i Ullmanns både forfinede og sterke prosa … språklig mesterskap. Ullmann kan sanse som et barn og tilsynelatende ubesværet videreformidle verden i barnets høyde, så enhver som har opplevd sommerettermiddager på landet, nesten uunngåelig vil få vekket personlige minner til live under lesningen av Et velsignet barn

— MICHAEL BACH HENRIKSEN, KRISTELIG DAGBLAD (Danmark)

Den norske forfatteren Linn Ullmann … har skrevet fire romaner, og den ene er bedre enn den andre, og de er alle sammen fantastiske! Det fjerde skudd fra Ullmann har tittelen ‘Et velsignet barn’ og er uten tvil Ullmanns beste til dato … Linn Ullmann skriver vidunderlig og klarer som ingen andre å servere sine hemmeligheter i små pirrende porsjoner, så man til sist sitter ute på kanten av stolen med bevende underleppe. Ullmann beveger seg rundt i menneskesinnet og rundt i historien med beundringsverdig eleganse og skrur historien i mål med en nesten litterær overlegenhet

— seks av seks stjerner, SISSEL-JO GAZAN, FEMINA (Danmark)

Så ren i budskap, så helhjertet, grom, sanselig og umåtelig godt fortalt

— UGEBLADET SØNDAG (Danmark)

En skjønnlitterær mester kjenner man igjen når man leser selve ordene innenfor permene og kan følge deres betydning ned i eksistensielle bråddyp og opp igjen til ett nytt ord og en ny betydning. Man gjenkjenner henne på den tilsynelatende frie kronologien, stramt innordnet i et vakkert sammenflettet mønster. Man kjenner igjen en mester når hun trår tillbake for sin fortelling, når nyansene, motsigelsene og antydningene tillates å vente på sin leser og blomstre der.

— LINA SJÖBERG, SVENSKA DAGBLADET (Sverige)

Alt fra de første sidene i Et velsignet barn lykkes Linn Ullmann i å fange min nysgjerrighet, en nysgjerrighet som fordypes til genuin interesse … Et velsignet barn er en ytterst medrivende historie. Det er en bok det svinger av

— ALEXANDRA COELHO AHNDORIL, GÖTEBORGS-POSTEN (Sverige)

en roman om ondskap og skyld … der finnes også parallelle spor som preges av omsorg og ømhet, følelser som Linn Ullmann selv synes å omfatte sine personer med. Hun kan skøye litt med dem, på en snill måte som de fleste (men knapt Isak) gjør med sine barn, men hun tar dem også på alvor der de spreller i sine familieskjebners vever. Ullman er en ordentlig edderkopp og kan kunsten og vente og la vente

— NINA LEKANDER, EXPRESSEN (Sverige)

Velskrevet, nøkternt og nådeløst fortalt …

— MAYA TROBERG DJUVE, DAGBLADET

Ullmanns beste.

— MARI NYMOEN, ADRESSEAVISEN

Gruvekkende og sterk roman med paralleller til William Goldings Fluenes herre … Ullmann skriver med nøktern, refererende penn, blir ikke for sentimental eller åpenbar, holder oss i ånde med ymt, drar oss inn i kjernen fra mange vinkler … Ullmanns skildring av den grusomme jentejustisen er både nådeløs og troverdig.

— ALF KJETIL WALGERMO, VÅRT LAND

Linn Ullmann si fjerde roman er hennes beste til nå

— MARTHA NORDHEIM, NRK, KULTURNYTT

Forteller av format … Ullmann trekker opp kompliserte, men du verden så engasjerende innsyn i ambivalente menneskesinn… Komplisert, men mesterlig utført.

— ARNSTEIN OLAISEN, HAUGESUNDS AVIS

Linn Ullmann skriv glitrande … Ullmann gjer det med bravur.

— MERETE RØSVIK GRANLUND, DAG OG TID

Det er greit at Linn Ullmann har tenkt å ta livsløgnen fra oss. Men må hun gjøre det så overbevisende? … Bokens viktigste kvalitet – den som gjør *Et velsignet barn *til et kunstverk … er Linn Ullmanns stemme. Ullmann skriver på en måte ikke-skandinaver gjerne kaller ‘skandinavisk’: intenst, men kjølig; ærlig, men distansert; og saklig, saklig, saklig om ting normale mennesker ikke makter å være saklige om … I likhet med Torborg Nedreaas har hun et skarpt øye for barns hjerteløshet, og den nådeløse måten avvikere straffes på … boken er da så fordømt klok og velskrevet

— CARL JOAKIM GAGNON, MORGENBLADET